CANADA ROADTRIP #1

Na een blog en vlog break van twee (!) maanden, ben ik er weer! Ik schaam me er haast voor, maar jullie weten allemaal dat we niet hebben stil gezeten. Jullie hebben onze avonturen gelukkig kunnen volgen op de gram! De afgelopen weken hebben we iedere dag geklust in ons nieuwe huis, maar daar gaan we het nu niet over hebben, haha! Ik ga jullie alles vertellen over onze Canada roadtrip! Even een leuk feitje; 18 jaar geleden maakte ik deze trip ook met mijn ouders, zussen, opa en oma. Toen nog zonder kindjes en aanhang, dit keer met, hoe bijzonder?! We waren van 22 juli t/m 13 augustus in Canada met z’n veertienen! Ik deel vandaag van alles over het eerste gedeelte van onze reis.

Niets in dit artikel is gesponsord, ik deel enkel onze ervaringen en deel tips.

De vliegreis

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de heenreis vond ik verschrikkelijk. We vlogen om 16:00 uur Nederlandse tijd naar Canada. Je zou dan denken dat je een nachtvlucht hebt en de lichten rond een uur of 20:00 uitgaan. Dit bleek niet zo te zijn, omdat de vlucht rekening hield met de Canadese tijd. In canada is het 9 uur vroeger, dus het was daar op het moment dat wij de lucht in gingen 07:00 uur ‘s ochtends. De lichten bleven dus de gehele vlucht aan en onze kids hebben precies niet geslapen. Ze hebben gezellig een nachtje doorgehaald, naja gezellig.. 😅 Je kunt je voorstellen dat ze op een gegeven moment écht niet meer te genieten waren. Één voordeel; je gaat wel meteen goed in het Canadese ritme mee en hebt bijna geen last van een jetlag. We vlogen op Vancouver, vanaf daar begon onze reis!

Één tip voor de vliegreis; als je een kindje hebt zoals Joe, die niet stil kan zitten, neem een autostoeltje mee! Het voelde voor hem heel vertrouwd, en kon zo fijn filmpjes kijken en door het raampje gluren. Ondanks dat hij niet sliep heeft ie hier wel een paar uurtjes rustig in kunnen zitten. Het stoeltje mag maximaal 42 centimeter breed zijn als je vliegt met KLM, houd er rekening mee dat het stoeltje áltijd aan de raamkant moet zitten zodat je geen andere mensen kunt belemmeren. Joe had GEEN eigen stoel, maar zat op Lola’s plekje. Je moet het ook van te voren aangeven, dat je een stoeltje mee wil nemen. Alleen met opstijgen en landen moest Lola in het stoeltje gaan zitten. Lola is wat dit betreft een stuk makkelijker, en zat veel bij mij of Danny óf speelde in het wandelpad met haar nichtjes en neefje.

Planning:

Toen we uit het vliegtuig kwamen reden we meteen door naar ons hotel. Hier sliepen we de eerste nacht. We waren allemaal super moe en lagen er om 20:00 uur in. De kids werden om 05:00 uur wakker, en wij dus ook. We waren allemaal klaar wakker! In het hotel hielden ze rekening met eventuele jetlags en dus kon je al vanaf 06:00 uur ontbijten, top! Die middag werden we om 12:00 uur opgehaald bij ons hotel om naar het camper verhuur bedrijf te gaan! Eindelijk onze camper ophalen! Dit deden we trouwens bij Canadream, de gehele trip boekte we via de ANWB.nl

Hou er rekening mee dat dit wel een paar uur duurt, je krijgt een uitgebreide voorlichting en moet de camper doorlopen. Je controleert op krasjes, compleetheid en krijgt een duidelijke uitleg van hoe alles werkt (hoe je de stront bak moet legen *lacht hardop*, water moet bijvullen en het vuile water moet lozen).

Off we go!

Toen kon onze trip echt beginnen! We moesten meteen een eindje rijden (5 uur), maar dat vond eigenlijk niemand erg. Alles is nog spannend en leuk, de kids waren super moe dus vielen meteen in slaap. We huurde voor Lola nog een autostoeltje bij Canadream. In Squamish bleven we twee nachten. Het eerste moment dat je in de camper zit, en door die adembenemende natuur rijd is zo bijzonder! Het voelt als een sprookje, als ik er aan denk krijg ik heimwee..

Onze eerste stop was in het dorpje Squamish. Een prachtige camping, alleen hadden wij geen stroom en water. Meteen even back to basic. Je mag de generator ook niet aanzetten, omdat de mensen die op deze camping zitten de rust en stilte heel erg waarderen. We werden meteen gewaarschuwd voor beren! Alles goed opruimen als je ‘s avonds gaat slapen, absoluut géén etensresten of vuilniszakken laten slingeren.

Op de eerste, échte vakantie dag besloten we met de gondel van squamisch naar boven te gaan. Adembenemend mooi, maar voor iemand met zware hoogtevrees zoals ik, wel even een dingetje. Eenmaal bovenop de berg dacht ik dat ik alles had gehad, maar daar was nog een mega brug waarbij je, eenmaal op de brug, zo tientallen meter naar beneden keek. Ik besloot mijn angst toch te overwinnen en ging samen met een vrouw die daar werkte over de brug. Ze zei tegen mij dat ik vooral niet naar beneden moest kijken. Dat deed ik dus wel (eigenwijs!) en ze had gelijk, moet je niet doen, haha. Aan het einde van onze trip lazen we bizar nieuws; de kabelbaan was gesaboteerd! Heel onwerkelijk, omdat ik hier nog een grapje over maakte toen we in de gondel zaten.. Dat verzin je toch niet?!

Voor onze eerste week hadden we alle campings al gereserveerd. Dit omdat het natuurlijk hoogseizoen was, en we de eerste week zeker wilde zijn van onze plekjes. De weken daarna hebben we later pas geboekt zodat we eventueel onze route nog konden wijzigen.

Van Squamish reden we naar GreenLake waar we 1 nacht bleven, en van GreenLake naar Lake Mahood. Daar ga ik volgende keer weer verder. Mocht je vragen hebben over onze reis, stel ze hieronder dan neem ik ze mee in het volgende artikel! (komt woensdag online!) Hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen, ondanks dat het al een paar weken geleden is dat we zijn geweest!